Dank aan alle brandweerkorpsen en vrijwilligers

Wat een Pinksterweekend; wat een krachttoer voor zoveel mensen in de Konz-gemeenschap! Het begon vrijdagmiddag. Wat in mijn geheugen gebrand staat, is hoe ik in rubberen laarzen in het water en de modder in Konz-Oberemmel stond. Het gebeurde allemaal heel snel. Door de hevige regen zwelden de beken, dreigden dammen te breken en steeg het waterpeil in de Saar steeds verder.

De vrijwillige brandweerkorpsen werden gewaarschuwd en de kameraden gingen tot het uiterste. In de gemeenschappen van de VG werden voortdurend zandzakken gepakt, pompen aangeschaft en in gebruik genomen. De operatie duurde niet slechts een paar uur, maar dagen – vooral in Wiltingen. Beste vrijwilligers van de brandweer, jullie zijn tot het uiterste gegaan om de bevolking te beschermen. Zonder jou, zonder jouw professionaliteit, zou het niet zo soepel zijn afgelopen. Ik wil u namens alle burgers uit de grond van mijn hart bedanken!

Ik wil ook alle andere helpers op dit punt bedanken:

de jongeren die zandzakken pakten,

de verenigingen die de hulp coördineerden,

degenen die de helpers van voedsel voorzagen

en de bedrijven en particulieren die uitrusting of voertuigen ter beschikking hebben gesteld.

Deze buitengewone bereidheid om te helpen kan niet als vanzelfsprekend worden beschouwd. En deze enorme solidariteit maakt mij trots om van VG Konz te komen en hier te wonen!

Veel dank gaat ook uit naar andere organisaties, bijvoorbeeld de helpers van het Duitse Rode Kruis, die onder andere zorgcentra hebben opgezet en geëxploiteerd. Onze brandweerlieden kregen ook steun van buitenaf – van de stormtrein in de wijk Kusel! Bedankt voor de geweldige hulp!

Helaas is het voor mij onmogelijk om iedereen op te noemen die heeft geholpen, ook al zou ik dat graag willen. Zonder een oog dicht te doen, kwamen zoveel mensen gewoon meedoen - zelfs met opruimen en schoonmaken. Iedereen heeft zo goed als hij kon zijn steentje bijgedragen! Voor deze solidariteit zeg ik: Bedankt!

Uw burgemeester,

Joachim Weber