Rijksdienst voor Belastingen: Kennisgevingen hervorming onroerendgoedbelasting op zijn vroegst vanaf half oktober

Rijksdienst voor Belastingen: De eerste aankondigingen van de hervorming van de onroerende voorheffing zullen naar verwachting op zijn vroegst medio oktober in de brievenbus liggen

De eerste meldingen over de zogenaamde WOZ-waarde en OZB-bedrag op basis van de nieuwe taxatiewet worden op zijn vroegst medio oktober 2022 verstuurd naar eigenaren van braakliggende en bebouwde objecten (woningen, appartementen en bedrijfspanden).

Voorwaarde is dat er al een aangifte ter vaststelling van de onroerende voorheffing (verklaring van vaststelling) met de benodigde gegevens naar de Belastingdienst is gestuurd. Beslissingen op het gebied van land- en bosbouw worden op een later tijdstip genomen.

Vanwege de zeer hoge werkdruk van de belastingkantoren, vragen ze een beetje geduld en vragen ze niet naar de verzending van de meldingen.

remedies

De aangiften onroerende voorheffing en meting van de onroerende voorheffing die door de belastingdiensten worden verzonden, zijn zelfstandige administratieve dossiers die met rechtsmiddel van bezwaar kunnen worden aangevochten. Bij twijfel over de juistheid van de vastgestelde OZB-bedragen of vaste OZB-bedragen kan binnen één maand na bekendmaking van deze besluiten bezwaar worden gemaakt. Deze mededelingen van de Belastingdienst bevatten geen betalingsverzoek.

Betaalplicht pas vanaf 2025

Het volgens het aanslagbiljet onroerende voorheffing berekende bedrag aan onroerende voorheffing wordt door de stad of gemeente vermenigvuldigd met het desbetreffende aanslagtarief om de te betalen onroerende voorheffing te bepalen. De steden en gemeenten die recht hebben op de inkomsten uit de onroerende voorheffing, sturen vervolgens de aanslagen onroerende voorheffing mee met het betalingsverzoek. Volgens de nieuwe wet moet er vanaf 2025 onroerende voorheffing worden betaald.

Hulp bij het indienen van aangiften

In totaal moeten ongeveer 2,5 miljoen woningen in Rijnland-Palts worden geherwaardeerd. De deadline voor het indienen van de hiervoor benodigde verklaring van vaststelling loopt af op 31 oktober 2022. Het is de bedoeling dat in eerste instantie aanmaningen worden verzonden in gevallen waarin geen verklaring is ontvangen. Deze herinneringen worden naar verwachting niet voor eind februari 2023 verzonden.

De volgende administratieve diensten ondersteunen burgers bij het indienen van aangiften:

- Vragen en antwoorden over de hervorming van de onroerendgoedbelasting;

- Klik op instructies voor het invullen van de aangiften, beide vinden onder www.fin-rlp.de/grundsteuer ;

- Informatiebrief inclusief hulp bij het invullen (datasheet) , die gewoonlijk van mei tot augustus 2022 naar alle eigenaren van onroerend goed werd gestuurd.

In zogenaamde hardheidsgevallen is het ook mogelijk om papieren formulieren en bijbehorende checklists, voorbeeldverklaringen en brochures te verkrijgen bij de belastingkantoren (maandags van 08.00 uur tot 16.00 uur en donderdag van 08.00 uur tot 18.00 uur zonder voorafgaande telefonische verwittiging).